Wat is het verband tussen epileren en psoriasis?

De huidziekte psoriasis kan heel hinderlijk zijn voor het dagelijkse leven, doodgewone dingen zoals scheren of ontharen zijn helemaal niet meer vanzelfsprekend.Gelukkig is de ziekte niet onverzoenbaar met epilatie, maar het moet wel op de juiste manier én met de juiste technieken gebeuren. Maar hoe ga je te werk zonder je broze huid te beschadigingen? 

Wat is psoriasis?

Psoriasis is een goedaardige, chronische huidziekte die heel hinderlijk kan zijn. Je herkent de ziekte aan de rode plekken die in mindere of meerdere mate bedekt zijn met witte schilfers van dode huid. Er zijn verschillende soorten en gradaties psoriasis, maar de meest voorkomende is degene waarbij psoriasis zones aantast zoals je knieën.

Veilig ontharen

Ontharen als je psoriasis hebt is niet simpel, maar niet onmogelijk. Als je de juiste voorzorgsmaatregelen neemt kan je irritatie of blijvende letsels voorkomen:

Mijd de zones met psoriasisplaques. Laserontharing is één van de betere opties voor psoriasis, omdat de specifieke techniek heel gericht werkt. Want deze soort ontharing pakt enkel de melanine van de haartjes aan. Zo wordt bijkomende schade in de huid maximaal vermeden, in tegenstelling tot andere technieken zoals ontharingscrèmes - en was die voor chemische irritatie kunnen zorgen.

Algemeen is waxen de minst aangewezen methode bij psoriasis. Het veroorzaakt naast mechanische schade ook thermische schade door de warme was.

Wil je elektrisch ontharen met een epilator? Dat is mogelijk, maar is niet zonder risico's. Als je met het toestel over een dike psoriasisplaque gaat, bestaat het risico dat er schilfers meekomen en dat kan letsels veroorzaken.

Een belangrijk weetje om te onthouden: Als de psoriasisplaques dik zijn, zullen de haartjes op termijn onder een laag schilfers komen te zitten en dus geen problemen meer geven.

Ga bij het scheren van gezonde zones dus altijd zachtjes en voorzichtig te werk. Psoriasis geeft in ongeveer 30 %van de gevallen jeuk. Kies daarom liever voor verzachtende crèmes en zachte zeepsoorten.

Voorzorgsmaatregelen

  • Ga altijd zachtjes te werk
  • Probeer tijdens het ontharen elk letsel te voorkomen, ook op de gezonde zones
  • Nooit de psoriasisplekken zelf ontharen (die hebben dat trouwens niet nodig)
  • Breng geen warme (of koude) was rechtstreeks op de psoriasiszones aan, anders kunnen ze erger worden
  • Ga nooit meer dan één keer over de te scheren zone

  • Burn-out: Wat is het en hoe herken je het?

    We worden er in kranten en op televisie, maar ook in ons privéleven bij familieleden of vrienden, haast mee om de oren geslagen: burn-outs. Het lijkt bijna een modewoord, een hype. Maar wanneer kunnen we echt spreken van een burn-out? Hoe herken je het? En waarom is het zo belangrijk om hulp te duren vragen?

    WAT IS EEN BURN-OUT

    In tegenstelling tot wat veel mensen denken, is een burn-out geen ziekte. Wel een syndroom. Het lijkt op een depressie, maar er is wel degelijk een verschil. Bij een burn-out ligt het dieper liggende probleem bij het werk en een te lang durende overbelasting op het werk. Iemand met een burn-out krijg zowel lichamelijke als psychische en sociale klachten en kampt met een verminderd gevoel van eigenwaarde op het werk. Een burn-out gaat voornamelijk over een tekort aan energie. Je voelt je niet meer in staat nog iets te doen, maar dit probleem stelt zich vooral als het over het werk gaat. Bij een depressie daarentegen zie je niets nog positief in of zijn er haast geen dingen meer die je nog interesseren. Iemand met een burn-out kan naast het werk wél nog zin zien in activiteiten of contacten.

    HOE HERKEN JE EEN BURN-OUT

    Een burn-out geeft klachten op zowel lichamelijk, psychisch als sociaal vlak. Deze symptomen kunnen wijzen op een burn-out:

    Lichamelijk:

    • Moeilijk inslapen en doorslapen, nog heel moe zijn bij het ontwaken
    • Je voortdurend moe voelen en geen energie hebben
    • Last hebben van duizeligheid, hartkloppingen, hoofdpijn, buikpijn en maag- en darmproblemen

    Psychisch:

    • Geen motivatie meer voelen op het werk
    • Je gefrustreerd voelen
    • Minder of geen zelfvertrouwen
    • Een lusteloos gevoel
    • Angstig zijn
    • Je moeilijk kunnen concentreren

    Sociaal gedrag:

    • Je onverschillig en cynisch voelen
    • Jezelf steeds vaker afzonderen
    • Agressief reageren
    • Minder efficiënt werken en fouten maken op het werk
    • Meer gaan roken of alcohol en drugs gebruiken

    DURVEN OM HULP VRAGEN

    Gevoelens en gedragingen die voortkomen uit een extreme werk gerelateerde stress of een beginnende burn-out, kunnen een gevoel van schaamte veroorzaken. Waarom voel ik dit? Waarom kan ik niet meer normaal doen? Waarom zie ik het nut van mijn werk niet meer in? Vaak negeren mensen de symptomen in de hoop dat ze vanzelf wel weer zullen verdwijnen. Het omgekeerde is waar. Door stress kan je niet meer ontspannen en kan je met een volgende stresserende situatie nog minder goed om. Het wordt een spiraal en gaat van kwaad naar erger.

    Het is dus van groot belang om, als je bovenstaande symptomen herkent, naar je huisarts te stappen. Die zal je vragen stellen over je werkomstandigheden, de lichamelijke klachten die je ervaart en hoe je je in het algemeen voelt. Op basis daarvan zal de huisdokter je behandelen of doorverwijzen. Ook op het werk zelf is het belangrijk dat men op de hoogte is. Zo kunnen in de toekomst je taken anders ingedeeld worden zodat je minder belasting ervaart.

  • Deze 5 tips helpen écht tegen snurken

    Ook nogal luidruchtig in je slaap? Misschien heb je er zelf niet zo last van. Maar wij durven te wedden dat jouw partner er minder vrolijk van wordt. Gelukkig zijn er heel wat zaken die je gewoon zelf kan doen, zodat dat snurken eindelijk verleden tijd is (of sterk vermindert).

    Allereerst raden we je aan om met je huisdokter over je snurkproblemen te praten. Het kan namelijk in bepaalde gevallen wijzen op een slaapapneu. Dit is een ademstilstand tijdens je slaap, wat gevaarlijk kan zijn. Op dat moment is je keelholte namelijk telkens kort geblokkeerd, zodat je even geen lucht meer krijgt.

    Bovendien kan snurken nefast zijn voor de kwaliteit van je nachtrust. Doe dus zeker iets aan de dieperliggende oorzaak ervan, als je je overdag snel moe voelt.

    Maar laten we jullie vooral wat eenvoudige tips geven, niet? Omdat snurken het gevolg is van wat nauwere luchtwegen tussen de neus en de stembanden, kan je er ook zelf heel wat aan doen.

    Tip 1: Slaap op je zij

    Slapen op de rug doet namelijk zowel de tong als de huig naar achteren zakken. Op deze manier zal je dus vanzelf beginnen snurken. En omdat slapen op je buik niet al te best is voor je nek, kies je dus het allerbest voor het slapen op je zij.

    Tip 2: Zorg er ook voor dat je voldoende slaapt

    Niet alleen je slaaphouding is belangrijk. Ook hoeveel je slaapt speelt een rol. Oververmoeidheid werkt namelijk het snurken in de hand. Kruip je op tijd het bed in en sta je toch moe op, dan geraak je zo stilaan in een vicieuze cirkel. Een reden te meer om eens richting huisarts te trekken!

    Tip 3: Doe wat aan je manier van leven

    Je levensstijl eens grondig onder de loep nemen, kan ook al veel ellende wegnemen. Vermijd bijvoorbeeld overgewicht. Dit maakt namelijk de wanden van de keelholte dikker. Bovendien ben je hierdoor zwaarder in je nek en gezicht.

    Wat afvallen kan dus al heel wat van die nachtelijke geluiden wegnemen. Sporten is daarbij zeker een goed idee. Het zorgt er namelijk voor dat je spiermassa toeneemt, maar het maakt ineens ook je keelspieren een pak sterker.

    Andere versterkende factoren zijn:

    1. Uitgebreid tafelen: Tafel ook zeker niet te zwaar, vlak voor het slapengaan. Dit alles verhoogt de kans op brandend maagzuur, gevolgd door snurken.
    2. Alcohol: Vermijd daarnaast alcohol als je binnen de twee uur gaat slapen. Het doet je spieren verslappen. Ook die in je tong, mond en keel.
    3. Roken: Last but not least: stop met roken. Roken zorgt namelijk voor irritaties van de keel, waardoor deze gezwollen geraakt. Bovendien raakt je neus er sneller door verstopt. Tips & tricks over het stoppen met roken, lees je hier!

    Tip 4: Doe iets aan je allergieën

    Misschien lijkt dit vergezocht, maar ook een allergie kan snurken in de hand werken. Logisch eigenlijk, want het zorgt voor een verstopte neus. Als je dus vermoedt dat je allergisch bent, ga dan zeker eens langs bij je huisarts en vraag naar wat goeie raad.

    Trouwens: ook als je verkouden bent, kan je om diezelfde reden tijdelijk wat snurken. Gebruik dan zeker een goede neusspray, om het lawaai wat te verminderen. Ook een neusspoeling, vlak voor het slapengaan, kan helpen.

    Tip 5: Gebruik speciale hulpmiddelen

    Halen bovenstaande tips helemaal niks bij je uit? Dan zijn er tegenwoordig ook handige hulpmiddelen om het snurken te verminderen. Zo zijn er speciale neuspleisters en keelsprays op de markt, die voor extra lucht tussen neus en keel zorgen.

    Wat je zeker ook kan overwegen, is een speciale mondbeugel. Vraag ernaar via onze klantenservice of jouw huisarts.

    En vooral: blijf af van die slaapmiddelen

    Net zoals kalmerende medicatie zorgen ze er net voor dat je harder gaat snurken. Je lichaam ontspant zichzelf namelijk door de geneesmiddelen, wat maakt dat je in slaap valt. Maar ook de keelspieren ontspannen zich nog erger dan normaal, met alle gevolgen van dien.

    Tot slot ook nog dit: bedenk vooral dat bovenstaande tips geen absolute wondermiddeltjes zijn. Soms is er een fysieke oorzaak waar grotere medische hulp bij nodig is. Denk maar aan een te grote huig, neuspoliepen of een scheve tussenschot in je neus.

  • Moe? Dat ligt misschien wel aan je eetpatroon

    Er zijn verschillende oorzaken van vermoeidheid, waarvan te weinig of slecht slapen de meest voor de hand liggende is. Maar ook je voedingspatroon kan een handje ‘helpen’, bijvoorbeeld als:

    1. je maaltijden overslaat. Dit kan een diepe duik in bloedsuikerspiegel veroorzaken, wat een vermoeid gevoel geeft.

    2. je te veel koffie drinkt. Yep, tegenstrijdig maar toch waar: de caffeïneboost van de ochtend, die je gebruikt tegen vermoeidheid, kan een dal veroorzaken in de namiddag. Met als gevolg dat je meestal terug naar caffeïne grijpt…

    3. je niet ontbijt. Het is en blijft een belangrijke maaltijd om je door de ochtend te helpen. Geen honger? Neem dan iets (gezond) mee, zoals yoghurt en muesli voor als je honger krijgt.

    4. je vaak bereide maaltijden eet. Te veel vet, te veel zout, te veel suiker, te veel calorieën, en meestal voel je je niet eens verzadigd.

    5. je voortdurend zin hebt in suiker. Je lichaam heeft energie nodig dus schreeuwt het om suiker. Probeer meer (magere) proteïnen in je voeding te verwerken.

    6. je fruit ‘vergeet’ te eten. Fruit heeft twee voordelen: vitamines en het bevat ook best veel suiker. Een gezonde manier om aan je energienood tegemoet te komen!

    7. je geen koolhydraten eet. Koolhydraten zijn energie voor het lichaam, je kan eventueel minderen, maar eet altijd een beetje (volkoren of granen)-koolhydraten.

    8. je groenten laat links liggen. Ze bevatten nochtans veel vitamines en mineralen die vermoeidheid helpen bestrijden, en kunnen ijzertekort (ook een oorzaak van vermoeidheid!) opvangen.

    9. je darmproblemen hebt. Constipatie (te weinig water of vezels) of diarree (te veel suiker en vet) hebben een enorme impact op je energieniveau.

    10. je te weinig water drinkt. Dehydratatie doet de concentratie zakken, de vermoeidheid stijgen en kan ook hoofdpijn veroorzaken.

  • Hoe voorkom ik oogziektes bij het dragen van lenzen?

    Contactlenzen zijn zo handig om te dragen, je hoeft geen brilglazen schoon te maken, je kan ze altijd dragen ... Maar als je er op de foute manier mee omgaat, kunnen ze je ogen behoorlijk ziek maken. Die oogziektes die ze dan teweeg brengen kunnen voorkomen worden en wel met deze tips:

    Jaarlijkse controle

    Je laat best ieder jaar minimaal één keer je ogen controleren, zeker als je lenzen draagt. Als je eerder al problemen hebt gehad met je lenzen of je draagt ze heel lang, dan is het aangeraden om meermaals je ogen te laten checken door een oogarts of een opticien. Veel oogklachten - en problemen die ontstaan door het dragen van lenzen worden maar laat opgemerkt, omdat ze niet meteen zichtbaar zijn. Een oogarts of opticien kan een vroege diagnose stellen en zo kunnen ernstige problemen vermeden worden

    Goede hygiëne

    Ga altijd netjes te werk als je met je lenzen omgaat. Als je lenzen in doet of verwijdert, was dan grondig je handen met water en zeep. De kans op een ooginfectie vermindert daardoor al drastisch.

    Draag je lenzen niet te lang

    Lenzen dragen is een goed en fijn hulpmiddel om je gezichtsvermogen te verbeteren. Maar hou rekening met feit dat je lenzen niet langer dan 24 u mag dragen. Ga dus ook niet slapen met je contactlenzen in. Neem ze zorgvuldig uit je ogen voor je je bed induikt. Tijdens je slaap kan de lens namelijk uitdrogen en zelfs voor blijvende schade aan je oog zorgen.

    Lenzen bewaren

    Wanneer je je lenzen niet draagt, bijvoorbeeld als je gaat slapen, moet je ze bewaren in een speciale vloeistof. Doe dit dus niet met gewoon kraantjeswater.

    Regelmatig lenzen vervangen

    Er zijn verschillende soorten lenzen en de soort die je draagt zegt vaak iets over de levensduur van de lens. Als je bijvoorbeeld maandlenzen draagt, mag je ze ook niet langer dan een maand dragen. Doe je dat wel? Dan gaat de kwaliteit van de lens achteruit en zal er gemakkelijk vuil opstapelen op het lensoppervlak. Dat vuil kan dan weer leiden tot ooginfecties. Tijdig vervangen is dus de boodschap!

    Juiste reiniging

    Lenzen op de juiste manier schoonmaken is essentieel als je oogziektes wil voorkomen. Als je je lenzen kocht, heeft de opticien normaal gezien uitgelegd welke middelen je moet gebruiken om ze te reinigen. Dan weet je ook hoeveel keer je dit moet doen om je lenzen in optimale staat te houden.

    Extra tips

    • Laat nooit iemand anders je contactlenzen dragen.
    • Draag geen lenzen als je medicatie voor je ogen gebruikt, zoals bijvoorbeeld oogdruppels.
    • Maak je lenzen nooit vochtig met speeksel of kraantjeswater.
    • Vervang op regelmatige basis je lenzendoosje.
    • Vervang je lenzen meteen als ze beschadigd zijn.